Het kan natuurlijk gebeuren dat je tijdens het iets te radicaal inzetten van een truukje iets stukmaakt, dat je verkeerd valt, tegen een rots op vaart of een vin kwijtraakt...kan gebeuren! In dat geval gaan we zorgen dat het gerepareerd of vervangen wordt. Wat en hoe lees je in dit document.
Wanneer je schade vaart is het de bedoeling dat meld volgens dit stappenplan:
1. Vermeld de schade op het logboek
2. Schrijf de schade op het whiteboard
3. Naar de kelder ermee! (Met dingstick kan je de dag zelf nog varen, maar daarna moet die naar de kelder.)
4. Stuur een mail naar schade@dwv...
Het materiaal wordt afhankelijk van de staat opgedeeld in 3 categorieën: top, goed en retro. In welke categorie materiaal valt wordt ieder half jaar bepaald door de materiaalcommissies.
· Top: materiaal is als nieuw
· Goed: materiaal vertoont duidelijke sporen van slijtage
· Retro: materiaal heeft een verhoogde kans op schades
De materiaalcommissarissen kunnen afwijken van onderstaande schade kosten wanneer zij van mening zijn dat het schade bedrag hoger of lager zou moeten uitvallen.
In het algemeen voorkom je schades zo.
· Kleine schade: Deze schade kunnen we zelf simpel repareren.
· Grote schade: Deze schade kunnen we niet zelf repareren en moet door een zeilmaker gedaan worden.
· Total loss: Wanneer het schade bedrag hoger is dan het Total loss bedrag wordt het materiaal Total loss beschouwd en dus afgeschreven.
Categorie |
Bedrag kleine schade* |
Bedrag grote schade* |
Bedrag Total loss* |
Top |
€ 15 |
100% van schadebedrag |
100% van vervangingswaarde |
Goed |
€ 10 |
66% van schadebedrag |
66% van vervangingswaarde |
Retro |
€ 5 |
Symbolisch bedrag: € 25,- |
Symbolisch bedrag: € 25,- |
Wanneer er schade gevaren wordt aan een board, zit dit iets anders dan bij zeilen. Een board wordt bij voorkeur gerepareerd door Hardboard zelf. De kosten voor de materialen hiervan zijn voor de schademaker, hier wordt geen onderscheid gemaakt in top, goed en retro.
· Kleine schade: Deze schade kunnen we zelf simpel repareren.
· Grote schade: Deze schade kunnen we repareren, maar dit is wat ingewikkelder.
· Total loss: De schade is zo groot dat het board total loss wordt verklaard, het is dan niet meer de moeite het board te repareren.
Categorie |
Bedrag kleine schade* |
Bedrag grote schade* |
Bedrag Total loss* |
Top |
€ 30 |
€50 |
100% van vervangingswaarde |
Goed |
€ 20 |
€40 |
66% van vervangingswaarde |
Retro |
€ 15 |
€30 |
Symbolisch bedrag: n.t.b. |
Bij masten een gieken wordt 100% van de vervangingswaarde betaald. Hierbij is het minimumbedrag (voor retro masten en gieken) €25.
· Kleine schade: Deze schade kunnen we zelf simpel repareren.
· Grote schade: Deze schade kunnen we niet zelf repareren en moet door een zeilmaker gedaan worden
· Total loss: Wanneer het schade bedrag hoger is dan het Total loss bedrag wordt het materiaal Total loss beschouwd.
Categorie |
Bedrag kleine schade* |
Bedrag grote schade* |
Bedrag Total loss* |
Top |
€ 7,50 |
100% van schadebedrag |
100% van vervangingswaarde |
Goed |
€ 7,50 |
66% van schadebedrag |
66% van vervangingswaarde |
Retro |
€ 7,50 |
Zie Total loss |
Symbolisch bedrag: € 25,- |
Kitebarren slijten relatief onafhankelijk van kites en hebben een eigen verwachte afschrijving. Ook is schade aan barren doorgaans redelijk finaal: er gaat iets doormidden of niet. Daarom wordt de staat van de bar op het moment van beschadiging bepaald door de kitecommissie op basis van de niet-beschadigde onderdelen (bijv een onbeschadigd stuk lijn na lijnbreuk) en de leeftijd van het materiaal.
Wanneer er schade gevaren wordt aan een board, zit dit iets anders dan bij zeilen. Een board wordt bij voorkeur gerepareerd door Hardboard zelf. De kosten voor de materialen hiervan zijn voor de schademaker, hier wordt geen onderscheid gemaakt in top, goed en retro.
Categorie |
Bedrag kleine schade* |
Bedrag grote schade* |
Bedrag Total loss* |
Top |
€ 20 |
€40 |
100% van vervangingswaarde |
Goed |
€ 20 |
€40 |
66% van vervangingswaarde |
Retro |
€ 20 |
€40 |
Symbolisch bedrag: n.t.b. |
Als iemand schade aan een vin van een golfsurfboard vaart zal diegene de vergoeding voor een nieuwe vin betalen. Dit bedrag wordt door de golfsurfcommissie bepaald.
Als tijdens het varen een leash kapot gaat, staat hier een schadebedrag van €10 tegenover.
Een lid vaart schade met een kite in goede staat. Er zit een grote scheur in het doek die niet zelf gerepareerd kan worden. De reparatie kost € 100,- bij de zeilmakerij. De vervangingswaarde van de kite is €250,- hierdoor valt de schade in de categorie grote schade. Het lid moet 66% van het schadebedrag betalen, in dit geval dus €66,-.
Categorie |
Bedrag kleine schade |
Bedrag grote schade |
Bedrag Total loss |
Top |
€ 7,50 |
100% van schadebedrag |
100% van vervangingswaarde |
Goed |
€ 7,50 |
66% van schadebedrag |
66% van vervangingswaarde |
Retro |
€ 7,50 |
Zie Total loss |
Symbolisch bedrag: € 25,- |
*Bovenstaande wordt door de materiaalcommissies gebruikt als richtlijnen. Het uiteindelijke besluit over het te betalen schadebedrag wordt bepaald door de commissie.